ОБАВЕШТЕЊЕ
Др Бранкица Јовић - 027/ 815-0006
Др Сузана Будић - 027/ 815-0007
Др Живка Стојановић - 027/ 815-0008
Др Светлана Убавић - 027/ 815-0009
Др Јасна Миловановић - 027/ 815-0009
Др Гордана Дмитровић - 027/ 815-0011
Др Светлана Ђокић - 027/ 815-0011
Др Ивана Ђорђевић - 027/ 815-0012
Др Владан Секулић - 027/ 815-0012
Др Микић Бранкица - 027/8150013
Др Радица Крстић - 027/ 815-0014
Др Катица Стевановић - 027/ 815-0006
Др Ирена Стојковић - 027/ 815-0007
Функционална дијагностика (лекарска уверења) - 027/321-425
ДЕЧЈЕ - 064/8477365

 

КАКО ДА ТВОЈИ ЗУБИ БУДУ ЛЕПИ И ЗДРАВИ

 

Здрави зуби, осим што нас чине лепим, чувају наше здравље. Да би нам зуби били здрави, потребно је да редовно бринемо о  њиховој хигијени и да се правилно хранимо.

 

 

ХИГИЈЕНА ЗУБА

Као што бринемо о хигијени нашег тела, тако треба да бринемо и о хигијени зуба. Она никако није споредна ствар и треба  је редовно одржавати. Правилном хигијеном зуба и уста штитимо наше зубе од разних микроорганизама, спречавамо настанак не само болести зуба већ и болести других органа.

 

Правилно прање зуба

 

  1. 1. На суву четкицу ставимо пасту за зубе величине зрна грашка.
  2. 2. Спојимо зубе и почињемо са десне стране да перемо спољашње стране зуба. Почињемо са кутњацима и четкамо кружним покретима према средини и то тако што горње зубе перемо одозго надоле (као када киша пада), а доње зубе перемо одоздо нагоре (као када трава расте).
  3. 3. Исто учинимо  и са леве стране.
  4. 4. Долазимо до унутрашње стране горњих зуба тако што јако отворимо уста и четкамо зубе кружним покретима као када киша пада.
  5. 5. Исто учинимо и са доњим зубима (као када трава расте).
  6. 6. Сада четкамо површине којима жваћемо на горњим зубима.
  7. 7. Исто учинимо и са доњим зубима.
  8. 8. За крај очистимо језик и темељно исперемо уста и своју четкицу. Четкицу оставимо  главом према горе у чисту посуду за четкице.

 

 

 

Најбитније је прати зубе ујутро и увече, а идеално би било три пута дневно. Најбоље је користити мекану четкицу.

 

ПРАВИЛНА ИСХРАНА ЗА ЗДРАВЉЕ ЗУБА

Правилна исхрана је осим за здравље читавог организма, веома важна за здравље зуба, јер садржи материје које чисте и јачају зубе.

 

Храна која штити и чува здравље зуба

 

 

Свеже воће

Воће штити зубе од каријеса, јер скида наслаге са површине зуба и десни а истовремено јача одбрану организма од болести.

Јаја

Јаја садрже калцијум, протеине и витамин Д, који изграђује здраве и снажне зубе.

Млеко и лечни производи

Штите површину зуба и уништавају бактерије које стварају каријес.

Поврће

Чисти површину зуба, јача зубе и десни и уништава бактерије које стварају каријес.

Свеже месо и риба

Јачају зубе.

Житарице од целог зрна

Чувају зубе од каријеса и јачају десни.

Вода

Испира заостале честице хране са зуба.

 

Храна која изазива каријес и нарушава здравље зуба

 

Заслађени воћни сокови

Шећер који се након конзумирања сокова задржи на површини зуба храни бактерије у устима. Ови мали организми производе киселину која нагриза зубну глеђ и изазива каријес и обољења зуба.

 

Газирани напици

Ови напици су опасна комбинација киселина и шећера. Чак и дијетални (без шећера) газирани сокови садрже у себи довољно киселина да оштете површину зуба. Зубима штети и газирана вода.

 

Слаткиши

Слактиши  садрже висок ниво шећера и опасни су за здравље зуба. Посебно су штетне карамеле и слатко-киселе бомбоне које се због своје структуре лепе за зубе и веома их је тешко очистити, па се дуго задржавају на површини зуба.

Након уноса хране, а пре свега хране богате шећером, бактеријама је довољно свега 20 минута активности да би створиле киселину која напада површину зуба.

 

Грицкалице и бели хлеб се веома дуго

Скроб из грицкалица и производа од белог брашна, након конзумирања се веома дуго задржава на повришни зуба. Ове намирнице могу узроковати озбиљна оштећења зуба.

 


ЗДРАВЕ НАВИКЕ ЗА ЗДРАВЕ ЗУБЕ НАШЕ ДЕЦЕ

 

  1. Млечни зуби су веома битан фактор за здравље и правилан развој детета.
  2. Без здравих зуба нема ни правилног развоја вилица, говора, жвакања, а самим тим ни варења што утиче на опште здравље детета.
  3. Оболели млечни зуби могу угрозити развој сталних зуба.
  4. Нарушена естетика може јако лоше утицати на психолошки и социјални развој малишана.

 

РЕДОВНО ПРАЊЕ ЧУВА ЗДРАВЉЕ ЗУБА

Са  прањем зуба се може почети још пре него што никне први зуб, тако што се десни бебе бришу влажном газицом. Газица се може употребљавати и када никну први зуби. Зубе је потребно пребрисати бар ујутру и увече.

Четкица може полако да  се уводити, прво се дете игра са њом, а касније се почиње и са четкањем зуба. Ако се уведе четкица, она треба да буде мека и са што мањом главом. Није потребна употреба пасте, а ако се она и користи то би требало да буде дечја паста која не садржи флуориде. Флуориди су корисни за зубе и помажу у спречавању настанака каријеса, али тако мала деца могу да прогутају пасту што у неком дужем периоду може да штети здрављу зуба.

Са пастом је најбоље да се почне када дете зна да испљуне течност из уста. До 2. године дете користу танки размаз пасте, од 2.-6. паста је величине зрна грашка, после 6. количина је као и за одрасле.

До треће године детета неопходно је да прање зуба спроводи родитељ, а касније, до поласка у школу (или и након тога ако је потребно), треба да буде под њиховим надзором.

 

Зуби се перу најмање два пута дневно, ујутру после оброка и увече пре спавања, а пожељно би било и после оброка у току дана.

Kонац за зубе треба увести у употребу чим два међусобна зуба дођу у контакт.

ИСХРАНА И ЗДРАВЉЕ ЗУБА

Исхрана богата угљеним хидратима доприноси настанку и развоју зубног каријеса. Због тога је од велике важности стварање правилних навика у исхрани деце.

 

 

Храна која је посебно штетна по здравље зуба:

 

  1. Слаткиши, посебно лепљиви,
  2. Kомбинације белог брашна и шећера (колачи, пошећерене тестенине, слатка пецива и слично),
  3. Слане и слатке грицкалице,
  4. Газирани сокови и слатке каше.

 

Постоје и намирнице које су корисне и чија употреба доприноси здрављу уста и зуба, али и општем здрављу. Неке од њих су:

 

 

•Сир (посебно старији) и остали млечни производи (али незаслађени – јогурт, млеко, сурутка и слично).

•Жилава влакнаста храна која захтева снажно жвакање, јер помаже самочишћењe усне дупље (сирово поврће и воће).

•Махунарке и поврће (пасуљ и грашак, купус, прокељ, карфиол, који су богат извор витамина и минерала).

 

 

 

Препоруке за исхрану деце:

 

  1. Уоброчити децу – идеално је да деца имају три главна оброка и две ужине.
  2. Избегавати често узимање хране. Такође потребно је да размак између оброка,  ужина или напитака буде најмање два сата, да би зубна глеђ имала времена да се опорави.
  3. Деца треба да пију доста течности равномерно распоређене преко дана (вода или незаслађено млеко). Треба избегавати газиране сокове. Воћне сокове деца не треба да дуго задржавају у устима, а после тога треба да исперу уста водом.
  4. После вечерњег прања зуба уноси се само вода!

 

     

ИНСТИТУТ ЗА ЈАВНО ЗДРАВЉЕ НИШ

Центар за промоцију здравља Ниш

Корона вирус
DMC Firewall is a Joomla Security extension!

У складу са новим Правилима и условима коришћења и Полисом о поштовању приватности, domzdravljaprokuplje.rs користи Cookije да би побољшао корисничко искуство, као и за приказивање персонализованог садржаја, приказивање реклама, као и друге функционалности и услуге које не бисмо могли да обезбедимо без Cookija.